De magie van de Maya's - Reisverslag uit Flores, Guatemala van guus en luurt enning / vermeulen - WaarBenJij.nu De magie van de Maya's - Reisverslag uit Flores, Guatemala van guus en luurt enning / vermeulen - WaarBenJij.nu

De magie van de Maya's

Door: Guus en Luurt

Blijf op de hoogte en volg guus en luurt

20 December 2014 | Guatemala, Flores

Tikal is een van de eerste plaatsen door Maya's gebouwd en meteen de grootste met hoge gebouwen en enorme trappen waarmee je omhoog kan lopen. Tikal was een soort hoofdstad waar tienduizende mensen woonden en werkten. De belangrijkste tempels en gebouwen zijn gerestaureerd en kunnen worden bezocht. Voor locals bleef het door de tijden heen een belangrijke site die ze ook nadat alles was verlaten, als een soort bedevaartplaats bezochten.

Er staat ondermeer een tempel in Tikal die duidelijk onder invloed van de Azteken uit Teotihuacan is gebouwd. Handel en militaire missies vonden op grote schaal plaats, waarbij ook allerlei allianties werden gesloten. In Palenque zaten de vrienden en in Belize en op andere plaatsen in Guatemala waren er vijanden. De Maya's realiseerde ook een belangrijke militaire innovatie. Naast de man op man gevechten introduceerden zij speren waarmee je op afstand een aanval kon inzetten en daarmee een belangrijk voordeel kon behalen.

Tikal heeft zoals alle sites's twee hoofdfuncties nl de sterrenkunde waarmee kalenders werden ontwikkeld en dat is van belang voor het verbouwen van de gewassen. Daarnaast de religieuze functie voor het houden van ceremonies en waar koningen konden worden begraven en herdacht. Tikal ligt midden in de jungle en nu is er vlakbij een kampeerterrein, wat winkeltjes en een hotel met een prachtig zwembad. Aan het zwembad gelegen kun je je bijna niet voorstellen dat honderd meter verderop de Grand Plaza ligt met de belangrijkste tempels eromheen. Een van de koningen die veel betekend heeft leefde rond 700 AD. Hij wist de heerschappij weer op de vijandelijke stammen te heroveren en daarna ging hij Tikal met veel energie verder ontwikkelen. Omdat zijn Maya naam moeilijk is nl Jasaw Chan K' awiil wordt het afgekort tot Ah Cacao en vervolgens is hij nu vooral bekend als Lord Chocolate. We hebben zowel een sunset als sunrise tour gedaan wat mooi is vanwege de zonsondergang en -opkomst die je hoog gezeten op een tempel ervaart terwijl je uitkijkt over de eindeloze jungle. Tikal is ook zo groot dat het de moeite waard is om het twee keer te bezoeken. De verschillen met plaatsen als Copan en Chichen Itza die uit de post-classic tijd zijn, blijven beperkt tot versiering van tempelsdie wat verfijnder zijn en een ball court die een stuk kleiner is in Tikal.

Tijden de sunrise zijn we heel vroeg op en zitten we op de tempel van Lord Chocolate een uur te wachten op de zon en dan komt de magie van de Maya's boven de nevel van de jungle uitdrijven. De magie van de Maya's en van Guatemala wordt soms toegeschreven aan het feit dat het nog zo onbekend is (een " secret" place). Voor ons is dat niet het punt waar het omgaat want wij zien weinig onbekends in eerste instantie. Als je kijkt en luistert naar de hotels, restaurants, winkels, auto's, radio- en tv zenders dan zie je in Guatemala hetzelfde als op alle plaatsen in de wereld. De muziek, kleding en sport uit de US en Europa kom je overal tegen en is zeer dominant.

De magie zit hem ons inziens in de mensen en natuur die op sommige plaatsen hetzelfde is als honderden jaren geleden. Plaatsen waar de moderne wereld maar heel selectief en beperkt is toegelaten. Een mobiele telefoon vindt iedereen handig maar een torenflat, spijkerbroek of de Champions League, kun je makkelijk missen. De magie is voor ons een plek waar de natuur prachtig is en waar mensen leven op hun eigen manier en waarbij je het gevoel krijgt dat je in een andere wereld komt. De mensen vormen een gemeenschap met duidelijke normen en waarden en je voelt ook direkt dat je daar niet zomaar deel van uit kan maken. Wil je integreren dan moet je bereid zijn om je aan te passen. Hmm wie zei dat ook al ?

De magie troffen we aan aan het Lago van Atitlan, op de markt van Chichi, rijdend door het landschap van Semuc Champey, en zittend op de tempel van Lord Cocolate in Tikal.

De magie is het ontdekken van een andere werkelijkheid dan die we kennen in de US en Europa en je realiseren dat het geen droom of fantasie is, maar gewoon een andere werkelijkheid.

• 20 December 2014 - 20:20

Eric De Rooy:

Beste heren, hartelijk dank voor de prachtige overdenking, hoe passend in de komende dagen hier in Nederland. Ik geniet nog steeds van jullie reisbeschrijvingen. Guus, je wacht een schok als je terugkomt, je werkt met ingang van 1 januari 2015 weer bij Bouw- en Woningtoezicht, eergisteren bekend gemaakt door ons op de grote aftrap op weg naar de fusie. In 1996 opgeheven na 136 jaar en nu weer tot leven gebracht. De geschiedenis blijft zich herhalen.
    Goede terugreis gewenst en nogmaals dank.
    Eric

• 20 December 2014 - 23:48

Annelien:

Bijzondere woorden over de andere werkelijkheid, goede reis, mannen!