De grens over naar Nicaragua - Reisverslag uit Isla de Ometepe, Nicaragua van guus en luurt enning / vermeulen - WaarBenJij.nu De grens over naar Nicaragua - Reisverslag uit Isla de Ometepe, Nicaragua van guus en luurt enning / vermeulen - WaarBenJij.nu

De grens over naar Nicaragua

Door: Luurt en Guus

Blijf op de hoogte en volg guus en luurt

25 November 2014 | Nicaragua, Isla de Ometepe

De grensovergang van Costa Rica naar Nicaragua was snel bereikt, maar het kantoor waar we de huurauto moesten inleveren bleek niet te bestaan. Wat nu? We spreken iedereen aan en binnen de kortst mogelijke tijd weten alle mensen ter plaatse dat we een persona zochten die de huurauto in ontvangst kan nemen. Opeens kwam ie uit de lucht vallen. Alles is in orde en hij zet ons af bij de douane.

De grens over is nog steeds een heel gedoe. Veel stempels, verklaringen en belastingen betalen. Dat lukt en twee uur later zijn we in San Juan del Sur. Dit is een rustige, hippy-achtige lokatie aan de Pacifico. Wij zitten iets zuidelijk van San Juan aan een hele mooie baai. Er is een restaurantje waar je wat kunt eten en verder niks. Het valt ons wel op dat de hippies vooral ook met hun mobiel spelen en communiceren. Dit gold vier jaar geleden ook al voor de monniken in Tibet en dat blijkt nu ook te gelden voor de transcendente, niet-materialistisch ingestelde mens van hier.
Wat niet aan de Caraibische Zee lukte, zien we hier wel. 's Avonds bij donker komen de schildpadden bij tientallen uit zee. De schildpadden excursie start met een korte rit in een oude pick up truck. Luurt, Guus en de dikke chauffeur passen net samen op de voorbank. De komst van de schildpadden gebeurt uitsluitend op een specifieke vaste plek, een baai verderop van ons hotel. Met een tiental andere toeristen mogen wij het door Nicaraguaanse soldaten zwaar bewaakte strand op. Het is een fascinerend schouwspel om de schildpadden instinctief hun natuur te zien volgen. Ze komen vanuit de zee het land op, zoeken een plek en graven een gat waar ze hun eieren in kunnen leggen. In korte tijd leggen ze wel honderd eieren, dichten het gat met hun achterpoten zodanig dat de plek weer onzichtbaar is geworden. Ze kruipen weer geheel instinctief naar de zee en verdwijnen daarin.

De volgende dag door naar Isla Ometepe. Het is daar een stuk drukker met mensen die de vulkanen beklimmen en op brommers het eiland rondtoeren. Wij kiezen voor de mountainbike en in de ochtend gaat Guus het eiland te paard verkennen. We worden hierbij geholpen door een Spanjaard met de naam Carlos die in Ometepe is komen wonen en werken vanwege het klimaat. In Spanje vond hij het te koud (hij woonde niet zover van de Pyreneën vandaan. Ps: wij daarentegen moeten nog steeds een beetje wennen aan de constante temperatuur van minimaal 20 en maximaal 35 graden. Langzamerhand krijgen we wel steeds meer begrip voor de keuze van Carlos).

• 25 November 2014 - 23:07

Annelien:

Zeeschildpadden die eieren komen leggen, jullie verhaal brengt goede herinneringen aan een eigen reis, enjoy!

• 26 November 2014 - 09:48

Pieter:

Hopelijk geeft het inleveren van het paard minder problemen dan de auto..
    trouwens wel toepasselijk; nog een baard een een mijter en je kunt zo Thuis komen..
    Drive carefully!
    gr Pieter

• 26 November 2014 - 09:52

Annette:

Dat had ik nou wel willen zien, die schildpadden. Mooi zo' n natuurverschijnsel. Heerlijk temperatuurtje daar. Hier moesten de mensen volgens mij voor het eerst ruiten krabben gisterochtend.
    Leuk de verslagen en kooie foto's

• 26 November 2014 - 12:39

Cor Vrijlandt:

kan niets anders zeggen dan dat jullie geweldige ervaringen opdoen. Prachtig!!!!

• 26 November 2014 - 15:10

Margret:

En jullie zitten ook prachtig op de paarden! Wat heerlijk relaxed en veel ruimte is daar. Bij het zien van de foto's kom ik al in zo'n heerlijke vertraagde moooooood!! Veel plezier he jongens! liefs Margret

• 26 November 2014 - 16:20

Heidi:

Ga zo door met het reisverslag: dan kunnen we vanaf hier meegenieten en ons persoonlijke reiswensen lijst herschikken.
    Heidi

• 26 November 2014 - 17:51

Jan:

Ha Guus, een mooie reis ben je aan het maken; veel plezier!
    Groeten, neef Jan

• 26 November 2014 - 23:12

Vader:

leuk van jullie te horen. Wij hebben dat wonderbaarlijke eierenlezggen van schildpadden hier ook gezien aan het strand! Pas op wat je eet en drinkt. Veel verder genoegen van M en mij.

• 27 November 2014 - 08:59

Gerda & Peter:

Veel plezier van ons gewenst, maar dat zal wel lukken aan de foto's te zien.

Hartelijke groet,

Gerda & Peter

• 27 November 2014 - 12:41

Hanneke Van Der Marel:

Terwijl Margaret hard werkt op haar computer voor de klanten van Higher, weet ik nu waar ze het over heeft.

Geniet van deze mooie reis.

Met hartelijke groet,

Hanneke