Aankomst in Costa Rica - Reisverslag uit San José, Costa Rica van guus en luurt enning / vermeulen - WaarBenJij.nu Aankomst in Costa Rica - Reisverslag uit San José, Costa Rica van guus en luurt enning / vermeulen - WaarBenJij.nu

Aankomst in Costa Rica

Door: Guus en Luurt

Blijf op de hoogte en volg guus en luurt

16 November 2014 | Costa Rica, San José

Na een lange reis keurig op tijd in San Jose aangekomen. Guus direkt uit NL en Luurt-Jan via Florida waar hij zijn familie heeft bezocht en zowel de oostkust als de westkust van Florida heeft verkend.

De eerste dag te voet door de stad. Museo d'Oro is klein, eenvoudig en interessant, het museo de Jade ging bijna dicht en daar konden we alleen nog even over de begane grond rennen. De parken in de stad zijn mooi en een rondleiding door het Theatro Nacional met een bekwame gids. De rondleiding was erg interessant omdat het veel vertelde over het leven in Costa Rica rond 1900 toen het Theatro werd gebouwd met behulp van Europese kunstenaars. En passant ging het ook over het leven van nu wat bleek uit de voorbereidingen die plaatsvonden vanwege een feestavond van de Banco National met de president van CR. De meest populaire band van het land was flink aan het oefenen.

Eerste indruk: een trots volk die Tico's (roepnaaam voor de Costa Ricanen) op een gezellige manier. De volgende dag zijn we door gegaan naar Tortuguero, een rainforest aan de zee vooral beroemd om zijn schildpadden die daar aan land komen om hun eieren te leggen. Aanvankelijk werd op de schildpadden gejaagd inmiddels heeft men in de gaten dat het verzorgen van rondleidingen aan toeristen beter loont. Tijdens de reis ernaar toe vertelde de gids uitgebreid waarom CR zo bijzonder is.

1. De natuur is er schitterend
2. De educatie staat op een hoog niveau waardoor bv artsen en advocaten werk in het buitenland moeten zoeken omdat er in eigen land teveel van zijn
3. De gezondheidszorg is er zeer goed, al is die vooral van toepassing op mensen met een baan, waarbij werknemers niet alleen partner en kinderen meenemen op hun verzekering maar ook een padre of mamma
4. Het ontbreken van een leger

Voetbal ontbrak op dit lijstje wellicht vanwege de teleurstellende wedstrijd tegen NL afgelopen WK ?

Het land oogt modern, overal goede voorzieningen zoals Wifi waarbij het eerste pasword coffeebean was, in een prachtig hotel wat voorheen de woning van een koffiebaron was. In Tortuguero vonden we op het strand alleen nog wat oude eieren van de schildpadden, verder was alles vertrokken en daarop zijn we maar zelf de zee in gedoken. De 2e dag in Tortuguero zijn we de natuur verder in gegaan. De nature walk was niet spectaculair. De boottocht door de rivieren en dwars door de jungle wel en dat leverde vele mooie foto's op.

• 16 November 2014 - 17:32

Margret:

Wouw, ziet er prachtig uit, vanaf de start meteen zo lekker actief. De kop is er af mannen! jullie gaan het het weéééér doen! Hebben jullie de juiste fibre te pakken?
    Ik mis die prachtige kikkers? en zie de komende tijd graag ook vooral veel foto's van jullie in prachtige poses! Veel plezier en lekker genieten!!! ook al heb je daar geen appeltaart! of toch wel?