Granada en Leon - Reisverslag uit León, Nicaragua van guus en luurt enning / vermeulen - WaarBenJij.nu Granada en Leon - Reisverslag uit León, Nicaragua van guus en luurt enning / vermeulen - WaarBenJij.nu

Granada en Leon

Door: Guus en Luurt

Blijf op de hoogte en volg guus en luurt

29 November 2014 | Nicaragua, León

Met het bezoek aan de steden Granada en Leon gaan we van de natuur naar de cultuur. Beide steden zijn prachtig waarbij Granada de mooiste is, dwz mooiere gebouwen en woningen heeft. En een betere staat van de architectuur met een prachtig plein (Zocalo) kent. Granada is in 1524 gesticht door de Spaanse kolonisten en is de oudste stad op het vasteland van Centro Americo. De stad wordt wel omschreven als een openlucht museum voor de Spaans-koloniale architectuur. Een stad van grootgrondbezitters waarbij het nu vooral buitenlandse investeerders zijn die oude huizen opkopen en grondig laten restaureren. Tip voor volgend bezoek: probeer in dit soort huizen een kamer te huren.

Leon heeft een mooiere kathedraal, is een dynamische en bruisende stad met veel muziek en sfeer. Ook hier zijn veel buitenlanders maar ze zijn minder overheersend en de bewoners bepalen nog in hoge mate de sfeer. Het is een studentenstad met een revolutionair verleden.
Rivaliteit tussen de steden is duidelijk en ook langs welke scheidslijnen die lopen.

Op de eerste dag in Granada hebben we de stad verkend en zijn een kerktoren opgeklommen vanwege het mooie uitzicht. Op de tweede dag hebben we met een Amerikaanse gids die aldaar woonachtig is een aantal gerestaureerde woningen bezocht. Hiermee werd ook het goede doel gesteund zoals de opbouw van een bibliotheeek voor kinderen. In de avond hebben we bij de koffie een Cohiba opgestoken, een sigaar van Cubaanse afkomst waar de echte kenners een moord voor zouden willen plegen. Na de coup van Castro is een deel van de Cubaanse sigaren productie uitgeweken naar Nicaragua. Ons hotel heeft een strak Deens design met een mooi zwembad en een Deense eigenares die twee keer per jaar op bezoek komt.

In Leon kwamen we direkt in een staking van taxi chaufeurs terecht (vreedzaam ! werd ons op het hart gedrukt). In de avond kwamen in een soort carnavals optocht terecht. Met wat navragen bleek het academische jaar te worden afgesloten en elke faculteit kiest dan zijn prins en koningin die op een mooi versierde wagen door de stad trekken. Een andere bezienswaardigheid zijn de grote vrouwenpoppen ( eindelijk op ons niveau) die door mannen worden gedragen en die als straatartiesten door de stad trekken.

Leon heeft twee mooie musea: een museum voor de Revolutie. In dit museum worden we persoonlijk rondgeleid door een veteraan die nog heeft meegevochten in de strijd tegen president Somoza. Hij vertelt daar met groot enthousiasme over. Ze bestaan nog: de echte revolutionairen.
Daarna zijn we naar het museum voor Moderne kunst gegaan vooral van Centraal Amerika. De schilderijen hangen in open ruimte's rondom binnentuinen. De eerste schilderijen konden als gevolg daarvan niet meer worden tentoongesteld. Klimaatbeheersing heeft men hier nog niet helemaal onder de knie.

Er loopt een keten van vulkanen die beide steden met elkaar verbindt.
Het leven tussen de slapende en actieve vulkanen trekt toerisme aan en met de dreiging moet je leren leven. De grond is er erg vruchtbaar en levert goede oogsten op. In Leon hebben we een toer gemaakt naar vulkaan Cerro Negro. Met een gids de vulkaan beklommen en Luurt-Jan is op een board naar beneden gegaan. Vanwege zijn beperkte ervaring met sandboarding is het board als een sleetje gebruikt. Desondanks komt hij in no time heelhuids maar wel als een Zwarte Piet beneden aan. Eigenlijk is het een vorm van rodelen maar dan in zwarte lava-as.

• 29 November 2014 - 17:51

Annelien:

Bij het bekijken van de fotos blijft mijn Ipad steken in de revolutie, dus zelfs hier is de invloed nog merkbaar...., de vulkaanas moet wachten tot later, zier er spectaculair uit!

• 29 November 2014 - 18:06

Eric De Rooy:

Hoi, het ziet er weer fantastisch uit. Wat een mooie foto's. Alweer bedankt daarvoor.
    Het ziet er wel erg warm uit. Guus, heb je nog doorgekregen dat de Rijksbouwmeester er mee is gestopt?
    Groeten Eric

• 29 November 2014 - 22:34

Frank En Jorien:

Wat prachtig allemaal!
    En wat leuk om jullie al lezende weer te kunnen volgen en die mooie plaatjes te zien. Schitterend.
    Hartelijke groet, Jorien

• 29 November 2014 - 22:34

Frank En Jorien:

Wat prachtig allemaal!
    Hartelijke groet, Jorien

• 02 December 2014 - 09:10

Daan Padmos:

Hallo mannen,
    Prachtige foto's. Mooie tijd daar als ontdekkingsreizigers.
    Heel veel plezier! Groeten van jullie leendertbutterburen.

• 03 December 2014 - 22:35

Margret:

Terwijl er hier een ijskoud dun windje waait, komt bij het zien van de foto's en jullie verhaal de warmte me tegemoet. lekker hoor! verder niet zoveel inspiratie net getraind en biertje gedronken. Zondag is de bruggenloop!!

• 04 December 2014 - 09:51

Jorien:

Ha Guus en Luurt,
    Mooie verhalen en foto's van jullie; dank je wel!!
    Jullie genieten daar van het goede leven en dat is te zien.
    Hartelijke groet, Jorien K.