Afsluiting in Costa Rica. - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van guus en luurt enning / vermeulen - WaarBenJij.nu Afsluiting in Costa Rica. - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van guus en luurt enning / vermeulen - WaarBenJij.nu

Afsluiting in Costa Rica.

Door: Luurt en Guus

Blijf op de hoogte en volg guus en luurt

21 November 2014 | Costa Rica, Monteverde

Het maken van een blog is niet eenvoudig. Was er vier jaar geleden nog op iedere hoek van de straat een internetcafe, tegenwoordig heeft iedereen zijn eigen spullen bij zich. Wij lopen nog wat achter en hebben vanwege de foto's een pc nodig. De verbindingen zijn traag en als de stroom niet uitvalt laat wifi het wel afweten of is er iets anders met de pc aan de hand. Scherm en toetsenbord zijn vaak zodanig geplaatst dat een lange Hollandaisie dubbelgevouwen en met tegenlicht zijn werk moet doen.

Vanaf Arenal maken we een lange autorit naar Monteverde, incl. 40 kilometer offroad. Dat tussendoor alleen opgevrolijkt wordt door prachtige vergezichten en een creatief samengestelde lunch met als basis een blikje tonijn en een zakje mayo. Ben je echter in Monteverde, dan heb je ook wat. Het is een rainforest hoog in de bergen die omringd worden door laaghangende wolken. De planten groeien door elkaar heen en op verschillende hoogtes. Dit schouwspel wordt afgewisseld door ziplines (canopy) en hangende bruggen. Quakers die vanwege de dienstplicht voor de Korea oorlog in de jaren 50 naar Costa Rica gevlucht zijn, hebben deze plek ontdekt en ontwikkeld.

We beginnen met de zogenaamde Skytrek via de ziplines. Na een korte introductie door de gidsen worden we met een aantal Italianen, een Duitse en een Amerikaans stel in een team ingedeeld. De eerste zipline was om te oefenen, daarna vlogen we honderden meters en met grote snelheid van platform naar plaatform. De twee langste ziplines zijn 700 en 1000 meter waarbij je hoog boven het tropisch regenwoud zweeft. Onderweg iets goed bekijken of fotograferen is er niet bij. Met een hand in een dikke en zware handschoen houdt je de lijn boven je hoofd vast ten behoeve van je evenwicht en om iets te kunnen afremmen (lijn omlaag trekken). Je denkt dat het geen fluit uithaalt maar het helpt toch, zeker bij de laatste meters als het einde van de lijn iets omhoog gaat lopen. Met je andere hand houdt je het touw vast waarmee je aan het katrol bent bevestigd. Zo schoten we door de lucht tientallen meters boven de bomen. Als klapstuk fungeerde het bungee jumpen, waarmee je vanuit een hoge boom een vrije val maakt die vervolgens langzaam wordt afgeremd. De kunst is vooral het vinden van de goede balans want als je gaat tollen aan de ziplines ben je verloren en kun je allen hopen dat de boomkruinen je vriendelijk en zachtjes willen opvangen. Daarna hebben we het oerwoud nog eens bekeken maar dan op een rustiger manier via de hangende bruggen. Vermoeid maar een ervaring rijker scheurden we met een shuttle bus aan het einde van de dag terug naar het hotel.

Costa Rica hebben we afgesloten in Rincon de la Vieja. Een natuurgebied, ideaal voor vogelaars en met een magniefieke mirador die uitzicht biedt op de Pacifico en waar je de zon in de zee ziet zakken. Het vulkanisch gedeelte met modderbaden bezocht via een nature trail. Ter afsluiting nog wat oefeningen gedaan met de ziplines en hangende bruggen in dit gebied.

• 21 November 2014 - 18:08

Rosanne:

Ik vind jullie wel stoer hoor! Goede reis!

• 21 November 2014 - 18:20

Annelien:

Sportief! Imago waargemaakt!

• 21 November 2014 - 23:38

Annette:

Wat ben ik blij dat ik niet mee ben. Ik had dit echt niet gedurfd. Stoer hoor en fijn dat jullie samen zoveel plezier hebben.x

• 22 November 2014 - 11:19

Ciska:

Ondanks alles prachtige foto's! Hartelijke groeten, Ciska

• 23 November 2014 - 10:42

Eric:

Wat een leuke blog en wat een mooie foto's!
    In Costa Rica is duidelijk de Natuur aan Zet, hier in Rotterdam kijken we vanuit de Rotterdam op onze eigen tuibrug, hier geldt weer: Architect aan Zet!
    Nog heel veel inpirerende dagen toegewenst.
    Eric

• 24 November 2014 - 16:11

Pieter:

Me Jane You Tarzan! Er komen onontdekte talenten boven..! Er worden thuis al wat 'ziplines' opgehangen in de straat. Ook de foto's zijn niet te versmaden.
    voor de goede orde; hier is het een 'ordinary Monday as usual'
    Ben benieuwd wat de overtreffende vervolgervaring wordt, Panama?
    gr Pieter

• 26 November 2014 - 15:29

Margret:

Stoer zeg !! lekker uitleven! jammer dat er geen geluid bij de foto's zit. Had graag jullie oerkreten gehoord!